Carbonara, en skön klassiker

Vilken härlig tisdag jag haft! Min kompis Mirella kom förbi vid två-tiden och vi solade och drack dagens i flera timmar. Sen kom Peter hem och då åkte vi och handlade mat och sedan kom Mirella, Mats och Malin över vid sju. Jag lagade min carbonara och gjorde sedan egna marängen och serverade med citrongrädde och jordgubbar. Killarna satt inne och tittade på stand-up på tvn och vi tjejer satt ute på balkongen hela kvällen med bubbel och rödvin. 
 
  
En sommarkväll ute på balkongen, regn som solsken, med ett glas rött och den perfekta carbonaran. Det räcker gott och väl för att göra mig lycklig.
Här är mitt bästa recept.
 

4 PORTIONER
500 g spaghetti
3 paket bacon
4 stora vitlöksklyftor
3 ägg
1 dl grädde
1 kruka persilja
salt och nymald svartpeppar
massor av färskriven permesanost
 
Koka pastan al dente i saltat vatten.
Skiva baconet i ungefär 1 cm (kanske lite tunnare...) breda skivor och stek i en torr panna.
Blanda ägg och grädde och pressa ner vitlöken. Salta och peppra.
Riv permesanosten och grovhacka persiljan.
 
Lägg pastan på ett stort fat, häll över äggblandningen och blanda väl.
Strö över bacon, persilja och permesanosten.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0